در عالمِ واقع زنان دنبال مردانی نیستند که از لحاظ ثروت برتر از خودشان باشند و مردان نیز دنبال زنانی نمیگردند که از لحاظ زیبایی از خودشان پیشی بگیرند. امیدبخش اینکه مردم بهواقع در جستوجوی ... سازگاری و همراهی هستند.
وبسایت ترجمان - محمدرضا اخلاقیمنش: اگر میخواهید بدانید ازدواج از نظر مردم چطور کار میکند، گویاترین مثالی که اینروزها پیدا میکنید، مورد دونالد و ملانی ترامپ است. مردی میانسال و میلیاردر که با زنی جوان و بسیار زیبا ازدواج میکند. اما این اسطورۀ ازدواج موفق، مثلِ بسیاری از دیگر چیزهایی که به ترامپ مربوط میشود، افسانه است. تحقیقات متعددی در این زمینه نشان میدهد که ملاکهای انتخاب همسر میان مردم، الگوهایی پیچیده و چندوجهی دارد.
افسانۀ مردان ثروتمند و زنان زیبا
جورج کلونی و همسرش امل کلونی. منبع: اینترنشنال بیزینس تایمز
آتلانتیک — دو روانشناس، دیوید باس و مایکل بارنس، در سال ۱۹۸۶ برای ردهبندی ۷۶ خصیصه در پژوهشی معروف دربارۀ عشق، با عنوان «گزینش جنسی انسان۱»، این پرسش را از مردم پرسیدند: «در همسر احتمالیتان چه چیزی بیشترین ارزش را برای شما دارد؟»
نه زیبایی و نه ثروت، هیچکدام در صدر قرار نگرفتند. «مهربانی و تفاهم» رتبۀ اول را به دست آوردند و «شخصیت هیجانانگیز» و بعد «ذکاوت» در ردههای بعدی جای گرفتند. مردها گفتند که بیش از زنها برای ظاهر ارزش قائل هستند و زنها به «قابلیت کسب درآمد خوب» بیش از مردها اهمیت دادند، اما هیچکدام مقیاسهای جذابیت فیزیکی یا منزلت اجتماعیاقتصادی را در ردههای بالای ملاحظات خود قرار ندادند.
ولی مردم دروغ میگویند. آزمایشهایی که معمولاً بر خوداظهاری اتکا ندارند نشان میدهند که جذابیت فیزیکی بهنحوی ممتاز و گاهی غیرقابلقیاس اهمیت دارد، هم برای زنان و هم مردان. منزلت (به هر شکل بخواهید آن را بسنجید: برحسب درآمد، تحصیلات رسمی یا چیزهای دیگر) اغلب اوقات چندان از جذابیت فیزیکی عقب نیست. در مطالعات مربوط به روابط واقعی، که به نیات حقیقی بیشتر نزدیک میشوند، جذابیت فیزیکی و توان کسب درآمد قویاً وقوع رابطهای رمانتیک را نوید میدهند.
درحالیکه فرد، از نظر صفاتی مثل مذهبی یا صرفهجوبودن،کسی مشابه خود را ترجیح میدهد، وقتی نوبت به زیبایی و درآمد میرسد، تقریباً همیشه مقدارِ «بیشتر» را ترجیح میدهد. درمورد این نوع صفات توافقی، به نظر میرسد آدمْ مشتاق داشتن شریکی است که در ردههایی بالاتر از خودش قرار بگیرد. مردم اینجا چندان دنبال شباهت صددرصد نمیگردند.
الگوی کلیشهایِ این وضعیت در جامعهشناسی به «دادوستد زیبایی-منزلت۲» معروف است: فرد جذاب با فرد ثروتمند یا بههرروی قدرتمند ازدواج میکند. در این صورت هر دو برنده هستند. این همان داستان کلاسیک پیرمردِ عاقل و میلیاردر است که بر صورتش آثار آفتابسوختگیهای قدیمی دارد و با مدل خوشاندامی ازدواج میکند که نمیتواند پاریس را روی نقشه پیدا کند، ولی از ته دل میخواهد به آنجا برود چون مسافرت به پاریس رمانتیک است.
بنا به این تصور، تنها چیزی که لازم دارید پول است یا قدرت. در این صورت، معشوق زیبا خود را به شما عرضه میکند تا تصاحبش کنید.
وقتی هومر سیمپسون یکباره پانصد پوند شکر عایدش میشود، حس غریزی وی میگوید این شانس را به خوشبختی و رونق جنسی تبدیل کند. بعد از یک شب نگهبانی از تل شکر در حیاط خانهاش، خوابآلود زیر لب میگوید: «در آمریکا اول شکر گیر بیاور، بعد قدرت عایدت میشود و بعد به زنها میرسی.» این جمله ادای احترامی است به صورتزخمی (توی فیلم بهجای «شکر» در این نقلقول، «پول» آمده بود). این همان جایی است که هم سیمپسون و هم تونی مونتانا دچار گمراهی فاحشی میشوند.
الیزابت مککلینتوک، جامعهشناسی از دانشگاه نوتردام، پژوهش جامعی دربارۀ نظریۀ دادوستدِ صفات انجام داده است. کار او دادههای حاصل از ۱۵۰۷ زوج در مراحل مختلف رابطه را بررسی میکند: از آشنایی گرفته تا زندگی مشترک و ازدواج. این پژوهش ماه گذشته در امریکن سوسیولوجیکال ریویو۳ منتشر شد. مککلینتوک مینویسد:
«دادوستدِ زیبایی-منزلت، با مفهوم عامیانۀ همسرگزینیِ رمانتیک بهمثابۀ یک فرایندِ رقابتیِ بازار، همخوانی دارد، مفهومی که بهطور وسیع هم در حوزۀ فرهنگ مردمی و هم دانشگاهی پذیرفته شده است.» وی بهخصوص به روایتی جنسیتی اشاره میکند که براساس آن معمولاً «یک مرد موفق در عرصۀ اقتصادْ زنی زیبا را برمیگزیند تا ’نشان پیروزی‘ و افتخار او باشد.»
اما مککلینتوک دریافت که، بهجز قدرتمندانِ اقتصادیِ بیمار و دونالد ترامپ، در عالم واقع اساساً این مسئله وجود خارجی ندارد و هرجا این اتفاق بیفتد دوام نمیآورد. نیروی غالب در امر جفتیابی همخوانی۴ است.
مککلینتوک مینویسد آنچه، در ظاهر، دادوستد زیبایی با منزلت اجتماعیاقتصادی است اغلب اوقات عملاً دادوستد نیست، بلکه مجموعهای از فضایل همخوان است. زنان موفق بهلحاظ اقتصادیْ مردان موفقِ اقتصادی را برمیگزینند، و زنان دارای جذابیت فیزیکی نیز مردان دارای جذابیت فیزیکی را.
مککلینتوک به من گفت: «گاهی میشنوید که مردانِ خیلی خوبْ زنانی نصیبشان میشود که جذابیت جنسی بالایی دارند، اما من دریافتم که مردانِ خیلی خوب به دخترانِ خیلی خوب میرسند. خوببودن عملاً در قلمروِ جذابیت هیچ امتیازی برای شما به ارمغان نمیآورد. به همین ترتیب، اگر مردی از نظر جنسی جذاب باشد، مطمئناً میتواند دختری را به دست بیاورد که جذابیت جنسی دارد».
http://www.bartarinha.ir/
/
/
//
/
/
//
/
/
dubai logo design logo design تصمیم شعار تصمیم الملصق banner design dubai banner design business card design dubai business card design تصمیم بطاقة الأعمال طراحی لوگو طراحی آرم طراحی لوگو حرفه ای طراحی بنر طراحی بنر تبلیغاتی طراحی بنر حرفه ای
کاتالوگ اینترنتی آموزش طراحی کارت ویزیت حرفه ای با فتوشاپ طراحی و چاپ کارت ویزیت طراحی حرفه ای کارت ویزیت طرح لایه باز دانلود فونت فارسی طراحی سایت طراحی وب سایت .طراحی بنر تبلیغاتی , طراحی کارت ویزیت , طراحی کاتالوگ , طراحی بروشور , طراحی کاور , طراحی هدر ,طراحی موشن گرافیک , طراحی لوگو , تعرفه طراحی , طراحی استند , طراحی تراکت , طراحی بنر , چاپ کارت ویزیت , چاپ کاتالوگ ,چاپ بروشور , کاور اهنگ , هدر سایت ,ساخت تیزر تبلیغاتی ,طراحی آرم , استند نمایشگاهی , تراکت , کاتالوگ اینترنتی , نرم افزار طراحی لوگو , پوستر محرم , پوستر دفاع مقدس , فروشگاه محصولات گرافیکی , طرح لایه باز , طرح لایه باز کارت ویزیت , آموزش فتوشاپ ,آموزش فتوشاپ مقدماتی ,آموزش فتوشاپ پیشرفته , بروشور لایه باز, طرح لایه باز قالب,مقالات طراحی بنر,مقالات طراحی کاتالوگ,مقالات طراحی لوگو,دانلود فونت فارسی, طراحی بنر گیف,طراحی بنر فلش, طراحی کارت ویزیت آنلاین