پرتال جامعه تفریح و سرگرمی و علم آموزی

پرتال جامعه تفریح و سرگرمی و علم آموزی

پرتال جامعه تفریح و سرگرمی و علم آموزی

پرتال جامعه تفریح و سرگرمی و علم آموزی

متن و تصویر یک کتاب دو قطب تکمیل کننده هم هستند

تصاویر یک کتاب نباید عینا محتوای متن آن باشد و باید به عنوان دو قطب تکمیل کننده هم عمل کنند.


به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر "مهر" در مشهد، " لیندا ولفز گروبر " تصویرگر ایتالیایی که در جمع هنرمندان و هنر دوستان در مجتمع فرهنگی جهاد دانشگاهی مشهد سخن می گفت، ضمن بیان مطلب فوق افزود: اگر بخواهیم در تصویر سازی یک کتاب دقیقا متن آنرا پیاده کنیم کار تکراری و خالی از جاذبه و خلاقیت انجام داده ایم.


وی که به هر کتاب به عنوان یک تجربه هنری نگاه می کند خاطر نشان کرد: سعی می کنم تا در خلق تصاویر هر کتاب با در نظر گرفتن طنز و یا جدیت دنیایی خیالی و جادویی به وجود بیاورم.

  


ولفز گروبر که تاکنون چهار بار موفق به دریافت جایزه ادبیات کودکان اتریش شده است تاکید کرد: گاهی اوقات تضاد میان سیاه و سفید و عدم بکارگیری رنگهای متنوع می تواند بسیار معنادار تر باشد.


وی که طرفدار روش کاهندگی در آثارش می باشد در این زمینه گفت: در این روش که سعی می شود همه متن در تصویر ارائه نشود به بیننده این امکان را می دهد که تخیلش را به کار بیاندازد و از گزافه گویی جلوگیری می کند.


ولفزگروبر که در سال 97 جایزه سیب طلای دو سالانه تصویر سازی براتیلاوا را از آن خود کرده است یادآور شد: توجه به روشهای انتزاعی و خلاق و به کارگیری رنگهای نرم و ملایم یک نوع حالت تعادل در تصویر ایجاد می کند و باعث آفرینش یک اثر هنری خوب می تواند باشد.


بنا به گزارش مهر، همچنین مرتضی زاهدی، یکی از تصویرگران ایرانی که در این مراسم سخن می گفت، اظهار داشت : اینکه تصور کنیم باید کتاب کودک را مانند نقاشی های کودگ تصویر سازی کنیم اشتباه است و در این شیوه به کودک درس تازه ای نداده ایم و این حالیست که اگر سعی کنیم علاوه بر اینکه لحن کار را به نوعی کودکانه ارائه دهیم و به انتقال موضوع نیز توجه داشته باشیم کاری بسیاری موفقتر ارائه داده ایم.


وی که تاکنون جوایز متعددی را در کارنامه هنری خود دارا می باشد، افزود: در حال حاضر ناشرین، یر روی هنرمندان تصویرگر، برای نگاه خلاقانه آنها سرمایه گذاری نمی کنند و بیشتر توجه آنها به سمت بازار فروش کتاب و ذائقه مخاطب است و این مشکلی است که در آینده، ما را با بحران فرهنگی مواجه می کند، چرا که همیشه نباید طبق سلیقه مخاطب پیش رفت و گاهی لازم است که او را به سمت نگاه خلاقانه تصویرگر که قطعا آگاهی بیشتری از این هنر دارد، پیش برد.


زاهدی در خاتمه تاکید کرد: تصویر یک کتاب وقتی می تواند موفق باشد که محدودیت زمانی در آن احساس نشود یعنی در هر زمان حتی در آینده ای دور که به آن نگاه کردیم باز هم برای ما معنا و مفهوم زیادی داشته باشد که لازمه این کار این است که نگاه تصویر گر به کارش یک نگاه خردمندانه و هنری باشد و در این راستا برای خلق اثرش مجبور به صرف حداقل زمان نباشد.

mehrnews.com/news/272154

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.